V našom malebnom Kocúrkove pod Tatrami sme zvyknutí na všetko. Od monarchie cez obsadenie Slovenska Hitlerovým Nemeckom, cez 40 rokov boľševizmu až po súčasnú vládu sme snáď absolvovali všetko a tak je slovač o čosi otrlejšia. Rozkrádanie štátu nás tak ľahko nevyvedie z miery, popolček či emisie už snáď nestoja ani za mávnutie rukou, niečo iné však sú veci hmotné. Ako napríklad autobusy …
Jednou z kľúčových každodenných vecí, s ktorými prichádzame do kontaktu dennodenne je doprava. Ranné zápchy, samovražední chodcovia (hlavne z radov dôchodcov), hluk, smrad a tak podobne pozná skoro každý z nás. Neoddeliteľnou súčasťou väčších miest a priľahlých aglomerácií je autobusová doprava. Prímestská, integrovaná alebo nedajbože mestská.
Na Slovensku pôsobí niekoľko mestských dopravcov, vo väčšine prípadov s čiastočnou alebo úplnou účasťou mesta. Asi najviac diskutovaným, kritizovaným a rozoberaným je Dopravný podnik Bratislava (DPB). O úrovni vozového parku, jeho zamestnancov, či logike rozloženia jednotlivých liniek sa už toho popísalo mnoho, o niektorých krokoch DPB ešte viac. Ako každý veľký podnik v štátnych alebo mestských rukách, ani DPB neobišli nejaké tendre spojené s veľkými víziami ci už s veľmi kritizovaným výberom nového emblému spoločnosti, cez nákup (údajne nekvalitných) firemných rovnošiat až po tendre na dodávku nových vozidiel, ktoré DPB potrebuje ako soľ.
Pre Bratislavu s vyše 530 000 obyvateľmi vrátane CP (CP = cezpoľní, pozn. autora) je k dispozícií len niečo okolo 800 vozidiel, z ktorých je mnoho už po technickej životnosti. Je pravdou, že i napriek finančným problémom DPB modernizoval priebežne 34 kĺbových električiek, niektoré trolejbusy a karosy staršieho dáta výroby (posledné modernizované kĺbové Karosy už jazdia s červeným náterom a prípadne polepené reklamou na Bratislavu), no strach cestujúcich pri nástupe s pohľadom na deravú podlahu, či horiaci motor nezlepší pohľad verejnosti na služby a úroveň DPB. Hnev a zlý obraz nezmenilo ani dlhodobé zapožičanie 13ks kĺbových vozidiel Karosa z Banskej Bystrice, 20 ks vozidiel Tedom či nákup vozidiel zn. SOR, ktorých výber mnohí považovali za veľmi zlú voľbu.
Okrem zrušených a zredukovaných tendrov na pôvodne 240 vozidiel však za poslednú dobu vyplával na povrch jeden dobre utajovaný nákup. DPB v lete potichu zaobstaral 35ks 12-metrových vozidiel Irisbus Citelis bez výberového konania, ktoré samozrejme s veľkou pompéznosťou predstavil na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave. Odpoveď prišla pomerne rýchlo z Úradu pre verejné obstarávanie, ktoré označilo nákup mimo litery zákona a nariadilo kontrakt zrušiť. Je jasné, že celá záležitosť skončila na súde a je otázkou času kedy padne konečný verdikt.
Tak ako v každom tendri, vždy sa niekto nabalí. Či niekto od dodávateľa alebo od odberateľa. Keď som tak nad tým rozmýšľal, môže nám to byť v podstate jedno, kto sa nabalí. V poslednej dobe aj ja využívam opäť MHD a s blížiacou sa zimou budem rád, ak sa poveziem modernejším a bezpečnejším vozidlom, ktoré bude v zime kúriť. Nebude ma zaujímať cudzie vrecko, ale to, že budem mať prdel v teple a za ten lístok mi to stojí. 😉
Nejdem rozoberať politiku ani tendre, skôr samotné busy… Tie Citelisy sú dosť dobré busy. Má to síce automatiku, čo je ale v prípade MHD možno aj plus. Trošku mi vadí, že tam je menej miesta ako v klasa Karosách, nuž ale… pokrok nezastavíš. Tieto sú viac stavané na bezbarierovosť… Píšem zo skúseností, od nás z Martina. Máme ich tu už skoro 3/4 roka, ak nie viac.. Nedávno pribudli ďalšie ale nespomeniem si na názov. Tie sú ešte o niečo lepšie.
krasny kraj 😀
ako bola ta reklama, dobry zahradnik nieco nieco… 🙂