O #Uber sa toho za posledný polrok na Slovensku i v Čechách popísalo viac než dosť. Veľa slov chvály, veľa slov kritiky. Aký je Uber? Je hrozbou pre taxikárov, alebo zákazníkov? Opíšem vám moje skúsenosti z pohľadu #Uber vodiča, taxikára ako aj zákazníka.
V prvom rade treba povedať, že autor článku je Uber vodič ako aj bývalý taxikár. Článok píšem neskoro v noci, takže je možné, že nechcene vynechám nejaký detail, preto ma prosím ospravedlňte.
Z pohľadu vodiča Uber
Za tých pár týždňov pôsobenia pre Uber, hoci som spočiatku neprejavoval veľkú náklonnosť pri ich vstupe na náš trh, pochopil, že možno je to pre Slovenský trh celkom dobrá udalosť. Podobne ako RegioJet, tak aj Uber zvýšil štandardy, čo sa osobnej dopravy týka. A možno aj cien. Umožnil ľuďom si či už privyrobiť, ale aj minimálne pomôcť v networkingu, zdokonalovať sa v jazykoch (nie raz sa mi stane, že počas noci aj dve hodiny hovorím len anglicky, alebo francúzsky ..), spoznávať svoje mesto, či vraciať sa na miesta, kde som dlho nebol a trochu si zaspomínať. Prináša riešenia na súkromné problémy, pocit z dobre vykonanej práce a spokojnosti zákazníka. A zároveň to človeka učí počúvať. Počúvať druhých.
Z pohľadu taxikára
Keď sa pozrieme na to optikou ľudí, ktorí sa touto prácou živia, treba aj im dať za pravdu, alebo ich minimálne chápať. A chápem ich aj ja. Vodič taxislužby má povinnosť EK a STK už pri veku auta jeden rok, drahšiu poistku na auto, poplatok za vysielačku, taxameter, stanovisko, atď. Čiže nemalé investície. Chápem, uznávam. A preto aj jedným dychom dodávam, že Uber je skôr vhodný pre občasné privyrobenie, či relax. Na seriózne jazdenie by som už skôr odporúčal služby ako HOP-IN, alebo LiftAGO. V ostatnom je však situácia takmer vyrovnaná. Slovenskí Uber vodiči už musia mať taxikársku licenciu, psychotesty, IČ DPH – to jest regulérne z tohto príjmu odvádzať dane. A dokonca aj čistý register trestov, či decentnú kartu vodiča. Niektoré z položiek menovaných v predošlej vete však paradoxne nespĺňa mnoho vodičov regulérnych taxislužieb. Dokonca licencia je ten najmenší prehrešok. Ale vedomie, že ma vezie vodič, ktorý je len čerstvo doma z výkonu trestu za vraždu je silná káva. A tlak na vysoký zárobok premietajúci sa do dĺžky smeny siahajúcej k 24-om hodinám mi tiež práve nezdvíha pocit bezpečia. No tu musím dodať, že my taxikári si za to môžeme sami. Dovolíme pár jedincom zdierať zákazníkov, vďaka čomu o týchto zákazníkov prichádzame. O vodičskej slušnosti a kultúre radšej pomlčím.
Z pohľadu zákazníka
S mnohými zákazníkmi vediem počas jazdy zaujímavé debaty. Kultúra, médiá, politika, internet, iné krajiny, skúsenosti s TAXI a Uber … Moju klientelu často tvoria ľudia, ktorí veľa cestujú po svete a majú skúsenosti z iných miest s taxislužbami aj Uberom. V prípade Uber vedia, do čoho idú, vždy dostanú to, čo očakávajú. A častokrát ich cesta k Uber viedla po zlej skúsenosti s taxi. To isté aj domáce obyvateľstvo. Dôvodmi sú predražené cestovné, zlý stav vozidla, či problém s hygienou vo vozidle alebo u vodiča, prípadne agresívne, drzé a miestami až násilné správanie podaktorých taxikárov, ktorí takto robia zlé meno tým pár slušným a poctivým a odrádzajú im klientelu. Nad niektorými príhodami som až žasol.
V prípade reklamácie viete problém vyriešiť online cez aplikáciu a pomerne v krátkom čase.
Na záver
Všetko má svoje pre aj proti. Uber má tiež svoje nedostatky, podobne ako taxislužby, alebo iný typ služieb. Jednou z nesporných výhod, ktoré Uber má je to, že tlačí na kvalitu. Kvalitu vodiča i zákazníka v podobe hodnotenia a to po každej jazde. Čo poznám UberPartner-ov (ako sa Uber vodičom oficiálne hovorí), tak nik sa neženie za piatimi hviezdičkami, čo predstavuje najvyššie hodnotenie. Podstatné je pre nich, aby bol zákazník spokojný. 5 hviezdičiek je len taký bonus. Možno väčším problémom je, ak dostaneme menej ako 5 hviezd, ale nevieme za čo, hoci my meno zákazníka, ktorý dá hodnotenie nevidíme. Takto tažko dosiahnuť zlepšenie. Lebo nikto z nás nie je dokonalý, ale priestor na zlepšovanie sa existuje. A práve spätná väzba od zákazníka je pre nás dôležitá.
Ak si chcete vyskúšať, aké to je sa odviezť s Uber v Bratislave, nainštalujte si do svojho Android alebo iOS zariadenia aplikáciu Uber, zaregistrujte sa, zadajte promokód UBERSK8054 a získate kredit na prvú jazdu v hodnote 10 eur zadarmo.
V prípade, že chcete vedieť viac, ako a prečo jazdiť pre Uber, ZAREGISTRUJTE SA, napíšte mi na uber@emdi.sk , rád vám poradím. Následne Vám po odjazdení 20tich jázd pošlem na účet 50% aktuálnej výšky odmeny za Vás, ako nového vodiča. Väčšinou je to 50EUR, takže v tomto prípade 25EUR pre Vás, ak použijete môj pozývací kód, ktorý je v posledne uvedenom odkaze. V komentároch samozrejme uvítam vaše skúsenosti a názory.
One thought to “Uber z viacerých uhlov + 10 EUR kód na jazdu”