TAXI vs. Uber

Riešme príčinu, nie následky a.k.a. Uber versus Taxi

Čo navrhujem?

Aj pri komunikácii so predsedom BSK P. Frešom, ale aj so zástupcom dopravnej komisie sme to riešili. Padlo viacero návrhov. Samozrejme už od na začiatku spomínanom byrokratickom a finančnom zaťažení počnúc, cez zrušenie zľavy z jazdného na telefonickú objednávku, pokračujúc nastavením minimálnej a maximálnej ceny za km (ja som na úvod navrhol minimálnu sumu 75 centov za kilometer a maximálnu 2 Eurá za kilometer – samozrejme obe boli len orientačné, presnejšie by boli už na Vás) s tým, že napríklad na možnosť používania vrchnej hranice musíte ovládať trebárs jeden svetový jazyk, mať vystupovanie na úrovni, či zodpovedajúcu triedu vozidla. Taktiež som navrhoval vytvoriť centrálnu taxislužbu, ktorá by mohla síce fungovať aj s dispečingom, ale vo vozidlách by všetci používali jednotnú mestskú aplikáciu, ktorú by spoločne vytvorili HopIN aj Liftago a podiel v tejto taxislužbe by mali všetky v tej dobe fungujúce firemné taxislužby na základe vkladu (čiže časť podielu by malo mesto Bratislava a zvyšnú časť si podelia taxislužby). Týmto by podľa môjho názoru nebol nik ukráteny a zároveň by sa zvýšila efektivita spolupráce mesta/kraja/štátu a taxikárov. Bolo by to flexibilnejšie. Ak by sa k tomu zaviedol systém „spolunažívania“ Taxi a Uber podobný tomu Estónskemu modelu (Estónsko môže ísť v mnohých veciach príkladom), myslím si, že by boli všetky strany spokojné. Zákazníci, taxikári, Uber i jeho partneri a rovnako aj štát. Samozrejme, že niektoré nápady možu naraziť na určité legislatívne či iné formálne prekážky, ale ak je snaha o konsenzus s cieľom všeobecného blaha, tak sa dá mnoho vecí zvládnuť. Navrhol som, nech sa zorganizuje nejaké väčšie stretnutie na magistráte, kde môžu prísť ako zástupcovia taxikárskej obce, tak zástupcovia z radov zákazníkov, zástupcovia firiem, ktoré využívajú či jednu alebo druhú službu (Uber alebo Taxi) a v neposlednej rade – zastupcovia ministerstva. Ja viem, že magistrát až tak veľa nezmôže, no v zastupiteľstve sedia ľudia, ktorí boli podaktorí navrhnutí alebo podporovaní nejakou politickou stranou. Ak budú uvažovať rozumne, budú to posúvať na vyššie levely. A aj vďaka tomu získajú možno 2000 – 3000 voličských hlasov.

Záverom

Vyjadroval som sa vo viacerých diskusiách, vyjadril som sa vo videu. Vo väčšine prípadov som sa sústredil na nejaký bod z vašich odpovedí a tak som zabudol často moje myšlienky doplniť. Tento článok som písal zopár hodín, lebo som sa snažil čo najviac vecí zahrnúť a vysvetliť. Chcel som napísať čo najmenej nepresností, lebo celý čas je mojou snahou pomôcť čo najviac ľudom. Zlepšime sa všetci, vodiči Uberu, taxikári, politici i cestujúci. Sme v tom všetci. Mier.

 

P.S.: Nie som zamestnancom Uberu. Som len ITčkár, ktorý miluje šoférovanie a networking. Rád spoznávam nových ľudí a robím ich šťastnými (vďaka Rišo Vrablec!). Je tažké vyhovieť všetkým, ale ľahšie vyhovieť väčšine.

 

Časti:
1. strana – Gro problému
2. strana – Čo robia zle -> Uber vodiči
3. strana – Čo robia zle -> Zákazníci
4. strana – Čo robia zle -> Taxikári
5. strana – Návrh riešenia + záver (aktuálna strana)

eMDi

Blogger, webdeveloper, linuxák, F1 Fan

9 thoughts to “Riešme príčinu, nie následky a.k.a. Uber versus Taxi”

    1. Rasto, sorry, spal som a po velkej vlne robotov este pred rokom ci dvomi som nastavil manualne schvalovanie komentarov. Pokial nie su komentare utocne/vulgarne, nemam dovod cenzurovat.

  1. Milý Emdi (Milan Dvorský)
    Dovoľujem si reagovať na tvoj blog a vysloviť na to svoj názor.
    V prvom rade si s tebou dovolím súhlasiť, že táto situácia neprispieva nikomu. K tej časti, že si navrhol na zapracovaní nových podmienok by som ti povedal asi toľko, že nevidím dôvod prečo by sa mali už existujúce podmienky nejako zásadne zmeniť, myslím čo sa týka vybavenia povolení resp. administratívny proces. Ten zákon, ktorý si označil za zákon z 90tych rokov, je zákon č.56 z roku 2012. Nadobudol účinnosť 1.3.2012. Čiže taký starý nie je. Čo sa týka platenia za stanovištia a prirovnanie Alizé. Veľa relevantných taxislužieb má zaplatené vlastné stanovištia po celom meste, takže asi tak. Ak by si chcel vedieť ktoré tak napr. spomínané FunTaxi, Hello Taxi, AA taxi Euro, Bratislava Taxi, ABC Taxi a mnohé iné… a nie je ich málo. A ja nevidím dôvod, prečo by sa mala zjemňovať regulácia odvetvia, ktoré je nutné regulovať len preto, lebo sem prišla spoločnosť Uber? Registrovaných taxikárov v Bratislave je cca 3500. Vodičov Uber môže byť cca 300. Nie je to podľa teba jemný nepomer?

    Čo sa týka tvojho tvrdenia, že jazdenie pre Uber je spolujazda resp. zdielaná ekonomika – toto považujem za nezmysel a vadný právny názor. Slovenské zákony typ spolujazda nepozná (dokonca aj automatická oprava chýb vo Worde mi ju podčiarkla ako chybu). A keď už by si chcel argumentovať spolujazdou. Pokiaľ sa bavíme o spolujazde, vodič asi pozná cieľ svojej cesty, preto by mohol zobrať spolucestujúceho. Prečo mu potom pri zadávaní „dopytu“ (Objednávky) aplikácia Uber Driver neukáže cieľ cesty „dopytu“ Objednávky? Ako ten vodič môže vedieť kam spolucestujúci ide?
    Ďalej ak sa jedná o spolujazdu prečo dostane zákazník (spolucestujúci) Faktúru, resp. potvrdenie o zaplatení CESTOVNÉHO / JAZDNÉHO ? Ak si vezmeš aplikáciu BlaBla Car, tomu vravím spolujazda. Ide vodič z Bratislavy do Brna, napíše že má 3 voľné miesta a kto chce sa s ním zvezie a prispeje mu na benzín. Nerobí to za účelom zisku ale zdieľa svoju jazdu pričom presne vie kam ich aj on aj spolujazdec. Vážne neargumentuj prosím spolujazdou, lebo v tomto prípade vážne klameš sám seba a ak tomu ešte aj veríš je to dosť smutné.

    Čo sa týka tvojho záveru a čo si zhrnul do tej časti „Čo robia zle taxikári“ – s tým čo si napísal musím súhlasiť vo väčšine. Pomenoval si tie problémy vážne otvorene, klobúk dole. Len nerozumiem tomu, že vieš ako na zlepšenie služieb taxikárov a podkopávaš im nohy tým, že jazdíš pre Uber. Nerozumiem aký zmysel má to že si nechávaš brať 25% svojej už tak nízkej tržby Uberom,za ktorý ešte zaplatíš 20% DPH z poplatku Uberu (práve ten §7a ktorým si argumentoval). Nerozumiem prečo nerobíš to čo robíš (hovoríš že jazdíš lebo ťa to baví) Napríklad pre HOPIN a nie si normálny hrdý taxikár, ktorý ponúka seriózne služby? Ja osobne poznám veľmi veľa mladých chalanov, ktorý jazdia aj pre Hopin aj pre taxislužby a ponúkajú služby na úrovni. A hoci tak možno fyzicky niektorí vyzerajú, sú to slušní chalani. Len na zamyslenie 🙂

    1. Ahoj Ondrej, vdaka za priatelsky ton. Mozno to vezmem od konca. Ano, bavi ma jazdit a vozit ludi, papiere mam, ale priznam sa, nerobim to na fulltime z dvoch dovodov:
      1. mam rodinu a cez den nerad vela jazdim, nemam priznam sa na to nervy a aj obcas moje nohy maju problem s dlhym statim na pedaloch. Cize stale nocne sa nedaju.
      2. Stale je tam ta nalepka – taxikar. ja ju tak nevnimam, koniec koncov som to napisal aj v poste.
      3. Paradoxne, tym, ze som nebol pod tlakom z dovodu potreby zarobku som bol aj uvolnenejsi, ludia to hned videli. nie raz som ukoncil jazdu aj 3-5 km pred cielom do systemu a cestujuceho doviezol do ciela. Proste dobre skutky raz za cas. a to nie som slnieckar.

      K tomu pomenovaniu problemov – to je vlastne jeden z tych dovodov, preco nie fulltime. A dnes som dostal screen, kde niekto z vasich radov tiez na to poukazal. Hlavne na falsovanie dokumentov.

      A ano, legislativa je derava, ten zakon ale mam pocit, ze bol praveze v tom roku len novelizovany (pozeral som aj ja na internete), ale netvrdim, ze som sa nesekol a novelizovany bol iny zakon, alebo z tych 90tych rokov. No praveze tym, ze chcem, aby mali aj taxikari lepsie podmienky si nemyslim, ze im podkopavam nohy, ked este za to ja lobujem. Uz len vdaka nizsim vstupnym poplatkom/nakladom si myslim, ze by tie peniaze mohli investovat do inych veci, ktore este viac skvalitnia u mnohych veci. Je to zacarovany kruh. a netvrdim, ze chcem nejako extra pomoct uberu, inak by mi neslo aj o druhu stranu. skor mi ide o to, ze pri par hodinach mesacne je to naozaj nepomer, ked niekto to chce robit pre radost/vyplnit cas … Vies, co chcem povedat? Ako ked si objednas kablovku s najvyssim balickom, internetom a pevnou linkou, no doma mas len pocitac, nemas TV a ani telefonny aparat. Preto ten dialog, lebo ked som nasiel par komentov na nete, kde ludia z velkych firiem povedali, ze docerpaju kredity v hopine firemne a idu prec, je to dost vela jazd, o ktore pridete vy. Naozaj sa tu snazim najst schodnu cestu, aby to bolo vsetko kosher a vsetci spokojni. Nic viac, nic menej.

    2. jejda, este jedno som zabudol odpovedat. samozrejme, ze mnoho taxisluzieb ma vela stanovist po celej BA, v tomto pripade som narazal len na namestie SNP a cielil som na obrubnik pri alize az po hlavnu postu, kde vieme obaja, ze ake su pomery 🙂 tym som nechcel povedat, ze tam na SNP je jedine zaplatene stanoviste, to nie. AA taxi euro – stromova, Lucanka a ine, funtaxi aj pri technopole, prima uz nema ziadne – kucera nezaplatil 😀

  2. Žiadny problém s Ubero-om neexistuje. Teda ergo nie je potrebný ani konsenzus.
    Stačí aby spolujazda, ktorá vôbec nie je polujazdou (spolujazda nemôže generovať zisk) SPĹŇALA ZÁKONY V HOSTITEĹSKOM ŠTÁTE.
    A všetko ostatné je už samozrejmeé.
    Occamovo pravidlo. Najjednoduchšie riešenie je to najsprávnejšie.
    Z vášho návrhu ale vyplýva, že je jednoduchšie, aby sa všertko prispôsobilo Uber-u.. LOGIKA?

    1. Rastislav, vdaka za komentar. ano, bolo by fajn, ak by bolo vsetko fajn, ale niekedy je az prilisna regulacia a niektore poplatky su nepomerne. Odpovedal som aj Ondrovi v dalsom komentari, tam som sa to snazil vysvetlit. Naozaj je mojou snahou a cielom pomoct aj vam – taxikarom, ale aj ludom ako ja, ktori naozaj jazdia z lasky a pre radost a par hodin do mesiaca, no ten vstup je zjavny nepomer. zaroven som chcel odstranit niektore chyby v systeme nastavenom pre taxikarov (zlava na tel. objednavku napr.), lebo to je naozaj zle. viem si – predstavit, ze suma 75 – 85 centov by uz bola omnoho rentabilnejsia. Trend taxi ide cestou bez zlavy na tel. objednavku (co som netusil, kym ma niekto na FB v komentaroch z vas neopravil – vdaka za info) a ma k tomu adekvatny vozovy park. ale dalsou snahou bolo naozaj poukazat na problemy aj vo vasich radoch (falsovanie dokumentov), cize aby vam ludia nemuseli vycitat, ze porusovanie zakona, ktory deklarujete sa deje aj u ludi, ktori jazdia so zltym transparentom na streche. koniec koncov aj na tej nalepkovej akcii sa zucastnil minimalne jeden drevak, ktory nema v poriadku register trestov, zmlatil zenu a mal prsty v par kradeziach.

        1. nie, ale sucasne platne zakony neprospievaju ani regulernym taxikarom. zjemnenie by im neprospelo? ja si myslim, ze ano. a este sa opytam, preco kopa taxikarov sama nedodrziava platne zakony SR …

Pridaj komentár