TAXI vs. Uber

Riešme príčinu, nie následky a.k.a. Uber versus Taxi

Čo robia zle taxikári?

Je mi jasné, že táto časť článku bude veľmi nepopulárna, napádaná, prekrúcaná mnohými čitateľmi … Ale skúsme poporiadku:

  • nie sú jednotní. Áno, je to tažké a ani sa nečudujem. Ich „odbory“ nefungujú poriadne už niekoľko rokov. A keď áno, skôr je to iba za určitú skupinu … Mnohí taxikári pracujú ako zamestnanci jednotlivých taxislužieb za nejakú mzdu a viac sa nestarajú, prípadne nemôžu. Ďaľší to berú iba ako dočasnú zastávku, kým si nájdu niečo lepšie. A 1600 ľudí = 1600 názorov.
  • Introverti pracujúci v službách. Nemusí byť každý extrovert ako ja. To sa ani nedá. Ale neviem, či je rozumné pracovať v službách, kde je kontakt so zákazníkom a niekedy ani nepovedať „Dobrý deň!“ , „Ďakujem a dovidenia!“, „Môžem Vám nejako pomôcť?“ . Vedzte, že často tým tichom a správaním pokazíte celý deň tomu zákazníkovi. A zákazník sa potrebuje niekedy vyrozprávať. Taxík je niečo ako mobilná spovedelnica.
  • Bojujú medzi sebou. Raz som viezol cestujúceho, ktorý mi opísal skúsenosť spred Refinery Gallery. Skupina nedispečingových taxikárov (možno jazdili ale občas pre HopIn) takmer fyzicky napadla troch či styroch „firemných“ vodičov, t.j. vodičov z veľkých taxislužieb (napr. VB Taxi, Veve Taxi, Easy Taxi – tieto sú uvedené ako príklad, neviem o ktoré taxislužby sa presne jednalo). Ale šlo o nízkonákladové taxislužby, že im berú prácu. Akoby tí vodiči za to mohli, nízke ceny si dohodli niektoré taxislužby medzi sebou sťaby kartel). Namiesto toho, aby ste bojovali za zlepšenie podmienok pre všetkých – a tým teraz nemyslím zákaz Uberu – sa žeriete medzi sebou? Treba najprv zrušiť prežitok z rokov 90tych – t.j. 50%-ná zľava na telefonickú objednávku. Lebo časom to tú taxislužbu dobehne, keďže tie sumy za jazdné sú naozaj veľmi nízke a takmer nepokryjú náklady. Dobehne ich to alebo vo fluktuácii vodičov, alebo zle udržiavaným vozovým parkom, až po existenčné problémy danej firmy. Keď som jazdil v Prima taxi, za týždeň sa mi stalo aj 5 krát, že prišli za mnou iní taxikári a odhovárali ma od práce pre túto firmu. Nechceli mi zle. Ale tým to žial skončilo.
  • Ignorujú medzi sebou tých, ktorí im škodia. Všade sa nájde nejaké percento čiernych oviec. Platí to aj o tomto povolaní. Hulváti, nenažranci, agresori, veční sukničkári, lenivci, zápalkári, bordelári. Aj takí sa nájdu medzi nimi. Je to práca v službách a pre ľudí. Je rok 2017 a služby vyzerajú inak ako v roku 2002 (železniciam to musel ukázať až RegioJet). Fotiť počas jazdy civilné autá (predpokladám Uber) a posielať ich cez MMS či messenger a WhatsApp? Alebo hlučné telefonovanie počas jazdy (najčastejšie bez HandsFree)? Pýtať 20 EUR za 800 metrov? Byť počas celej cesty negatívny, vulgárny a prípadne sa vyhrážať zákazníkom? Baliť dievčatá a pozývať ich na rande, či za jazdy obťažovať? Alebo 3 hodiny čakať na zakázku za 50 EUR? Nevhodne oblečený, špinavé auto, problém s osobnou hygienou? Žiaľ, aj toto sa deje. Mnoho z týchto vecí som počúval už v Prima Taxi (v tej dobe sa sem Uber ešte len chystal). Nikoho nenútim ovládať kvantovú fyziku, jazdiť v obleku ako ja, alebo umývať auto po každej jazde. Ale sú veci, ktoré by sa nepáčili ani Vám. V banke, na pumpe, v obchodoch Vás tiež neobslúžia v teplákoch, nenadávajú pred Vami, netelefonujú, dbajú na čistotu. A mnohokrát tí ľudia zarobia možno polovicu alebo tretinu z toho čo vy, musia ovládať jeden cudzí jazyk a v práci musia byť od – do. To nehovoriac o tom, ako im sledujú zamestnávatelia ich profily na sociálnych sieťach. Máte do určitej miery slobodu, sami si určujete v mnohých prípadoch kedy budete a nebudete jazdiť. Vážte si ju a preto ak chcete stále mať veľa platiacich zákazníkov, netolerujte medzi sebou tých, ktorí vyháňajú zákazníkov z taxíkov. Tí Vám škodia. Na jednej strane Vás síce podporia pri proteste, na druhej strane Vám vrazia nôž do chrbta už len svojím správaním. Ako vidí zákazník jedneho zlého taxikára, tak vidí aj tých ostatných. Zlepšite aj týmto spôsobom služby.
  • Nepočúvate svojich zákazníkov. Hybnou silou každej obchodnej sféry sú zákazníci. Najlepší sú spokojní zákazníci, lebo tí sa vo väčšine prípadov vracajú späť k poskytovateľovi a privedú ďaľších. Všemožne na internete nájdete mnoho ľúdí, ktorí vyjadrili svoj názor a skúsenosti. K vyššie spomínanému mazaniu komentárov od existujúcich zákazníkov len poviem, že nebolo to práve najšťastnejšie riešenie, lebo naozaj tam mnohokrát boli konštruktívne a neútočné komentáre. V mnohých súčasných aplikáciach existuje rating systém, ale nie každý poskytuje cestujúcemu anonymitu.Vo vysielačkových taxislužbách, či nástupe do taxíku na ulici (čiže bez predošlej objednávky) niekedy nevedia ľudia, kde sa sťažovať. A niekedy sa boja. Ruku na srdce, koľkí z Vás vyzerajú ako bitkári od hooligans a svojím správaním to len potvrdzujú? Nehovoriac o tej časovej tortúre a behačkách? Pracujte na sebe, napríklad si môžete zdokonaliť cudzí jazyk, naučiť sa druhý jazyk a ľahko sa môže stať, že Vám dajú veľmi zaujímavú pracovnú ponuku osobného šoféra. Táto pozícia začína byť v poslednej dobe viac rozšírená aj na Slovensku.
  • tých vecí by možno bolo zopár viac. Mojim cieľom ale nebolo a ani nie je vás očierňovať, alebo zničiť. Taxikára som chcel robiť už na strednej a k tejto práci ma to stále ťahá, ale nechce sa mi jazdiť 8 – 10 hodín denne. Preto mnohých z Vás naozaj obdivujem, že aj v dnešnej premávke do toho idete. Len by som nerád zažil, aby Vás týmto tempom bolo v Bratislave potrebných maximálne 20. Treba zastaviť aj odliv zákazníkov. Mám medzi Vami mnoho kamarátov, mnohým stále dohadzujem jazdy.

Časti:
1. strana – Gro problému
2. strana – Čo robia zle -> Uber vodiči
3. strana – Čo robia zle -> Zákazníci
4. strana – Čo robia zle -> Taxikári (aktuálna strana)
5. strana – Návrh riešenia + záver

eMDi

Blogger, webdeveloper, linuxák, F1 Fan

9 thoughts on “Riešme príčinu, nie následky a.k.a. Uber versus Taxi

    1. Rasto, sorry, spal som a po velkej vlne robotov este pred rokom ci dvomi som nastavil manualne schvalovanie komentarov. Pokial nie su komentare utocne/vulgarne, nemam dovod cenzurovat.

  1. Milý Emdi (Milan Dvorský)
    Dovoľujem si reagovať na tvoj blog a vysloviť na to svoj názor.
    V prvom rade si s tebou dovolím súhlasiť, že táto situácia neprispieva nikomu. K tej časti, že si navrhol na zapracovaní nových podmienok by som ti povedal asi toľko, že nevidím dôvod prečo by sa mali už existujúce podmienky nejako zásadne zmeniť, myslím čo sa týka vybavenia povolení resp. administratívny proces. Ten zákon, ktorý si označil za zákon z 90tych rokov, je zákon č.56 z roku 2012. Nadobudol účinnosť 1.3.2012. Čiže taký starý nie je. Čo sa týka platenia za stanovištia a prirovnanie Alizé. Veľa relevantných taxislužieb má zaplatené vlastné stanovištia po celom meste, takže asi tak. Ak by si chcel vedieť ktoré tak napr. spomínané FunTaxi, Hello Taxi, AA taxi Euro, Bratislava Taxi, ABC Taxi a mnohé iné… a nie je ich málo. A ja nevidím dôvod, prečo by sa mala zjemňovať regulácia odvetvia, ktoré je nutné regulovať len preto, lebo sem prišla spoločnosť Uber? Registrovaných taxikárov v Bratislave je cca 3500. Vodičov Uber môže byť cca 300. Nie je to podľa teba jemný nepomer?

    Čo sa týka tvojho tvrdenia, že jazdenie pre Uber je spolujazda resp. zdielaná ekonomika – toto považujem za nezmysel a vadný právny názor. Slovenské zákony typ spolujazda nepozná (dokonca aj automatická oprava chýb vo Worde mi ju podčiarkla ako chybu). A keď už by si chcel argumentovať spolujazdou. Pokiaľ sa bavíme o spolujazde, vodič asi pozná cieľ svojej cesty, preto by mohol zobrať spolucestujúceho. Prečo mu potom pri zadávaní „dopytu“ (Objednávky) aplikácia Uber Driver neukáže cieľ cesty „dopytu“ Objednávky? Ako ten vodič môže vedieť kam spolucestujúci ide?
    Ďalej ak sa jedná o spolujazdu prečo dostane zákazník (spolucestujúci) Faktúru, resp. potvrdenie o zaplatení CESTOVNÉHO / JAZDNÉHO ? Ak si vezmeš aplikáciu BlaBla Car, tomu vravím spolujazda. Ide vodič z Bratislavy do Brna, napíše že má 3 voľné miesta a kto chce sa s ním zvezie a prispeje mu na benzín. Nerobí to za účelom zisku ale zdieľa svoju jazdu pričom presne vie kam ich aj on aj spolujazdec. Vážne neargumentuj prosím spolujazdou, lebo v tomto prípade vážne klameš sám seba a ak tomu ešte aj veríš je to dosť smutné.

    Čo sa týka tvojho záveru a čo si zhrnul do tej časti „Čo robia zle taxikári“ – s tým čo si napísal musím súhlasiť vo väčšine. Pomenoval si tie problémy vážne otvorene, klobúk dole. Len nerozumiem tomu, že vieš ako na zlepšenie služieb taxikárov a podkopávaš im nohy tým, že jazdíš pre Uber. Nerozumiem aký zmysel má to že si nechávaš brať 25% svojej už tak nízkej tržby Uberom,za ktorý ešte zaplatíš 20% DPH z poplatku Uberu (práve ten §7a ktorým si argumentoval). Nerozumiem prečo nerobíš to čo robíš (hovoríš že jazdíš lebo ťa to baví) Napríklad pre HOPIN a nie si normálny hrdý taxikár, ktorý ponúka seriózne služby? Ja osobne poznám veľmi veľa mladých chalanov, ktorý jazdia aj pre Hopin aj pre taxislužby a ponúkajú služby na úrovni. A hoci tak možno fyzicky niektorí vyzerajú, sú to slušní chalani. Len na zamyslenie 🙂

    1. Ahoj Ondrej, vdaka za priatelsky ton. Mozno to vezmem od konca. Ano, bavi ma jazdit a vozit ludi, papiere mam, ale priznam sa, nerobim to na fulltime z dvoch dovodov:
      1. mam rodinu a cez den nerad vela jazdim, nemam priznam sa na to nervy a aj obcas moje nohy maju problem s dlhym statim na pedaloch. Cize stale nocne sa nedaju.
      2. Stale je tam ta nalepka – taxikar. ja ju tak nevnimam, koniec koncov som to napisal aj v poste.
      3. Paradoxne, tym, ze som nebol pod tlakom z dovodu potreby zarobku som bol aj uvolnenejsi, ludia to hned videli. nie raz som ukoncil jazdu aj 3-5 km pred cielom do systemu a cestujuceho doviezol do ciela. Proste dobre skutky raz za cas. a to nie som slnieckar.

      K tomu pomenovaniu problemov – to je vlastne jeden z tych dovodov, preco nie fulltime. A dnes som dostal screen, kde niekto z vasich radov tiez na to poukazal. Hlavne na falsovanie dokumentov.

      A ano, legislativa je derava, ten zakon ale mam pocit, ze bol praveze v tom roku len novelizovany (pozeral som aj ja na internete), ale netvrdim, ze som sa nesekol a novelizovany bol iny zakon, alebo z tych 90tych rokov. No praveze tym, ze chcem, aby mali aj taxikari lepsie podmienky si nemyslim, ze im podkopavam nohy, ked este za to ja lobujem. Uz len vdaka nizsim vstupnym poplatkom/nakladom si myslim, ze by tie peniaze mohli investovat do inych veci, ktore este viac skvalitnia u mnohych veci. Je to zacarovany kruh. a netvrdim, ze chcem nejako extra pomoct uberu, inak by mi neslo aj o druhu stranu. skor mi ide o to, ze pri par hodinach mesacne je to naozaj nepomer, ked niekto to chce robit pre radost/vyplnit cas … Vies, co chcem povedat? Ako ked si objednas kablovku s najvyssim balickom, internetom a pevnou linkou, no doma mas len pocitac, nemas TV a ani telefonny aparat. Preto ten dialog, lebo ked som nasiel par komentov na nete, kde ludia z velkych firiem povedali, ze docerpaju kredity v hopine firemne a idu prec, je to dost vela jazd, o ktore pridete vy. Naozaj sa tu snazim najst schodnu cestu, aby to bolo vsetko kosher a vsetci spokojni. Nic viac, nic menej.

    2. jejda, este jedno som zabudol odpovedat. samozrejme, ze mnoho taxisluzieb ma vela stanovist po celej BA, v tomto pripade som narazal len na namestie SNP a cielil som na obrubnik pri alize az po hlavnu postu, kde vieme obaja, ze ake su pomery 🙂 tym som nechcel povedat, ze tam na SNP je jedine zaplatene stanoviste, to nie. AA taxi euro – stromova, Lucanka a ine, funtaxi aj pri technopole, prima uz nema ziadne – kucera nezaplatil 😀

  2. Žiadny problém s Ubero-om neexistuje. Teda ergo nie je potrebný ani konsenzus.
    Stačí aby spolujazda, ktorá vôbec nie je polujazdou (spolujazda nemôže generovať zisk) SPĹŇALA ZÁKONY V HOSTITEĹSKOM ŠTÁTE.
    A všetko ostatné je už samozrejmeé.
    Occamovo pravidlo. Najjednoduchšie riešenie je to najsprávnejšie.
    Z vášho návrhu ale vyplýva, že je jednoduchšie, aby sa všertko prispôsobilo Uber-u.. LOGIKA?

    1. Rastislav, vdaka za komentar. ano, bolo by fajn, ak by bolo vsetko fajn, ale niekedy je az prilisna regulacia a niektore poplatky su nepomerne. Odpovedal som aj Ondrovi v dalsom komentari, tam som sa to snazil vysvetlit. Naozaj je mojou snahou a cielom pomoct aj vam – taxikarom, ale aj ludom ako ja, ktori naozaj jazdia z lasky a pre radost a par hodin do mesiaca, no ten vstup je zjavny nepomer. zaroven som chcel odstranit niektore chyby v systeme nastavenom pre taxikarov (zlava na tel. objednavku napr.), lebo to je naozaj zle. viem si – predstavit, ze suma 75 – 85 centov by uz bola omnoho rentabilnejsia. Trend taxi ide cestou bez zlavy na tel. objednavku (co som netusil, kym ma niekto na FB v komentaroch z vas neopravil – vdaka za info) a ma k tomu adekvatny vozovy park. ale dalsou snahou bolo naozaj poukazat na problemy aj vo vasich radoch (falsovanie dokumentov), cize aby vam ludia nemuseli vycitat, ze porusovanie zakona, ktory deklarujete sa deje aj u ludi, ktori jazdia so zltym transparentom na streche. koniec koncov aj na tej nalepkovej akcii sa zucastnil minimalne jeden drevak, ktory nema v poriadku register trestov, zmlatil zenu a mal prsty v par kradeziach.

        1. nie, ale sucasne platne zakony neprospievaju ani regulernym taxikarom. zjemnenie by im neprospelo? ja si myslim, ze ano. a este sa opytam, preco kopa taxikarov sama nedodrziava platne zakony SR …

Pridaj komentár