Peniaze versus bezpečnosť

Na úvod článku mi dovoľte najprv Vám zaželať všetko dobré do nového roka 2015. Veľa zdravia, lásky a pre vodičov i pohodu a mnoho šťastných kilometrov (nielen) na našich cestách. A práve posledne menovanej skupine ľudí je určený tento post. Dôvod? Peniaze vyhrávajú …

Mnohí z Vás využívajú dennodenne nejakú formu motorizovanej dopravy. Podaktorí MHD a iní zas osobné, či nákladné motorové vozidlá. A určite ste mnohí postrehli aj to, že podaktoré naše semafóry (cestná svetelná signalizácia – ďalej len CSS) majú blikajúcu zelenú. Zahraničí bežný trend sa u nás udomácnil pokusne v praxi aj v zákone v roku 2009. Významom tohto signálu bolo upozorniť vodičov v danom jazdnom smere na končiaci sa signál „Voľno“ a povinnosť zastaviť vozidlo pred križovatkou. Nakoľko na niektorých križovatkách je veľmi krátky a nebezpečný interval medzi signálom „Stoj“ v jednom jazdnom smere a signálom „Voľno“ v druhom jazdnom smere (niekedy menej ako 3 sekundy), dá sa očakávať vyššia frekvencia dopravných nehôd. A presne toto môžeme po novoročnej zmene CSS napríklad aj na križovatke Dolnozemskej a Gettingovej, ktorú poznáme skôr ako semafóry pri Ekonomickej Univerzite.

Bratislavský magoriát magistrát sa vyhrážal zmenou režimu na podobných križovatkách v Bratislave, vraj to brzdilo dopravu. Len na tejto konkrétnej križovatke si dovolím o tom polemizovať, nakoľko som ňou prechádzal a prechádzam 4x denne. Navyše predstava, že je tam vysoké riziko bočného nárazu od rozbehnutého autobusu MHD ani nehovoriac.

O tom, že návrat k pôvodnému konceptu nie je dobrý nápad, hovoril aj Ján Bazovský. A dlho na seba nenechali čakať ani vodiči a vložili podnet na stránke odkazprestarostu.sk … Ako vnímate Vy osoh blikajúcej zelenej a aký názor máte na jej rušenie? Uvítam Vaše názory v komentároch.

eMDi

Blogger, webdeveloper, linuxák, F1 Fan

6 thoughts to “Peniaze versus bezpečnosť”

  1. Zrusenie blikajucej zelenej je blbost. Velmi dlho cakam kedy to bude konecne zavedene na vsetkych krizovatkach a oni to, magori, zrusia. By som rad vedel o kolko je bezpecnejsie ked niekto bude nuteny na plne gule brzdit pri prebliknuti cervenej vs. trochu pridat pri signalizacii blikanim zelenej aj za cenu chvilkoveho porusenia MPR. Zas si niekto potrebuje namastit vrecka za preprogramovanie casovacov? A za par rokov to znova zavedu ako super-uber novinku (mozno dovtedy objavia aj odpocet do zmeny farby). Kreteni…

    1. oni argumentuju, ze preprogramovanie nazad 300 EUR, nasadenie tych odpoctov je udajne drahsie. a hadaj, kto technicky riesi semafory … ta ista firma, co riesi osvetlenie, alebo lokomotivy, alebo rozne medicinske zariadenia.

      1. otazka je ci je to 300 na mesto, na krizovatku, alebo na semafor 🙂 Ak na mesto tak OK (tych krizovatiek, kde je to nasadene je len par), ale pri efektivite statnych zakazok na slovensku to bude skor tych 300 na semafor. A tu sa uz da nieco zarobit 😉

        1. Este ma napadla drobnost 🙂 – magistrat vyvodil zavery svojho A/B testingu z 9 krizovatiek kde bola blikajuca zelena nasadena (teda podla clanku na sme). Ak zoberieme do uvahy kolko je krizovatiek v Bratislave, tak tymto mnozstvom neodstrania ani smerodajnu odchylku. Ak zoberieme prietok aut na danych krizovatkach vs. na vsetkych ostatnych, tak som presvedceny ze prideme k rovnakemu vysledku. Hujeri 😀

        2. presne si poslednou vetou vystihol, preco su peniaze spomenute v nadpise 😉 a ja to chapem tak, ze 300 EUR je na krizovatku, kedze centralny pocitac v NODe/skrinke posiela signaly do svetiel …

Pridaj komentár